Ben ik een perfectionist?

Ik een perfectionist? Nee hoor, ik heb graag alles onder controle en netjes afgewerkt, maar voor de rest kan ik mij daar niet in vinden. Vele mensen hebben graag hun zaken op orde, daar is absoluut niets mis mee. Tot er tijdens een coaching gesprek wat dieper ingegaan wordt op bepaalde uitspraken. Als hun antwoord dan zwart op wit genoteerd staat, blijkt dat ze meer kenmerken van perfectionisme vertonen dan ze dachten.

Kenmerken van perfectionisme

De meest voorkomende kenmerken zijn: zoeken naar erkenning (door derden), diverse angsten hebben, conflicten vermijden, een laag zelfbeeld (iemand anders kan dat veel beter dan ik), controledrang, uitstelgedrag, je grenzen niet respecteren (geen ‘nee’ kunnen zeggen als je iets gevraagd wordt), …

Er is zeker niets mis met je zaken op orde willen hebben en je taken tot een goed einde willen brengen. Pas als het je leven gaat domineren spreken we van perfectionisme. Als ‘willen’ verandert in ‘moeten’. Vanuit jezelf ‘moet’ je dit en ‘moet’ je dat, een kwaliteit die een valkuil wordt, het gevoel dat je geen keuze meer lijkt te hebben.

Het gaat zich meer als een patroon gedragen, een hardnekkig patroon. Altijd alles overdenken en piekeren over mogelijke scenario’s die zich kunnen voordoen, schuldgevoelens als je een taak niet heb uitgevoerd zoals je zelf voor ogen had, dat zijn ook situaties die voor perfectionisten herkenbaar zijn. Of niet kunnen kiezen, want kiezen is verliezen.

Niet gendergebonden

Perfectionisme komt zowel bij mannen als vrouwen voor. Maar het fenomeen van ‘de meewerkende vrouw’ is hiervoor toch een cruciaal kantelpunt geweest. Sinds vrouwen, meestal fulltime, aan het beroepsleven deelnemen en niet enkel meer het huishouden beredderen, zijn de uitdagingen enorm. Ze willen een goede moeder, partner, collega, vriendin… zijn en dat vraagt veel energie. Het is kwestie van de zaken in balans te houden. Inspanning en stress compenseren met ontspanning. Daar loopt het soms mis. De kinderen kiezen ook meerdere hobby’s zoals sporten, muziek- of tekenacademie, jeugdbeweging, … . Herkenbare uitspraken als vader of moeder zijn: ‘ik hol van het ene naar het andere en heb geen tijd meer voor mezelf.’

Dat is nog zo een typisch kenmerk, jezelf wegcijferen, zorgen dat anderen het goed hebben. Dat betekent dat je zelf niet op de eerste plaats komt. Hoe kan je zorgen voor anderen als je je zelf niet meer goed voelt in je vel? Maar toegeven dat het moeilijk vol te houden is? Nee hoor, blijven doorgaan! Opgeven is voor losers… (zegt dat gevaarlijk stemmetje in ons hoofd).

Neem je leven in eigen handen

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen: ‘Als ik lijdt aan een perfectionistisch patroon, kan ik er dan iets aan doen?’ Sommige mensen kregen dit patroon mee sinds hun kindertijd of zelfs vroeger, anderen tijdens hun adolescentie of als jongvolwassene. Op welk moment het ook is ontstaan, dit patroon kan je doorbreken. Je kan je leven terug in eigen handen nemen en niet meer geleefd worden door je perfectionismepatroon. Dit weten, zorgt bij mijn cliënten voor een zucht van opluchting, eindelijk terug zicht op een ‘haalbaar’ leven.

Sinds enkele jaren werk ik als OCP-coach, dat staat voor Ontwikkelingsgericht Coachen van mensen met Perfectionisme. Deze techniek, gebaseerd op NLP, werd ontwikkeld door Marcel Hendrickx. Hij gaf deze techniek door met het opleiden van coaches in ‘het Ontwikkelingsinstituut’ zodat dit meer en meer bekend wordt. De resultaten bewijzen dat deze techniek werkt. Marcel schreef hierover ook een boek : ‘Zeg me dat ik ok ben’. Een aanrader!

Herken je jezelf in deze kenmerken van perfectionisme?
Dan is het KanGoe webinar rond ‘Perfectionisme’ uit Summit 4: ‘Zorgen voor jezelf’, op 27/5 om 19u de moeite om te volgen. Je krijgt dan de kans om al jouw vragen te stellen.

Kristel Van Doorslaer
Stresspreventie coach bij Kristel Van Doorslaer

GRATIS Zelfhulptips bij Overprikkeling

Ontdek dé 4 peilers waarop te werken om overprikkeling tegen te gaan.
Leer van mijn verhaal dankzij gratis tips, opdrachten en inspiratie.
Liefs,

Karolien Marck

Ontvang jouw zelfhulptips