Ontprikkelen als kracht

Als je hoogsensitief bent, dan heb je een heel gevoelig zenuwstelsel en ervaar je lichamelijke en geestelijke prikkels sterker dan anderen. Omdat de prikkels intenser binnenkomen, heb je ook meer tijd en rust nodig om ze te verwerken. Externe prikkels komen binnen via onze zintuigen. Je krijgt zowel de positieve als negatieve prikkels binnen, zonder filter. Wat ervoor zorgt dat je hiervan last ondervindt, maar anderzijds kan je met jouw sensitieve zintuigen ook een rustige en fijne sfeer creëren.

Zien

Met je gevoeligheid is het belangrijk om je bewust te zijn van de impact van prikkels, zoals (te) fel licht of lastige beelden die intenser binnenkomen. Maar als hooggevoelige persoon (HSP) kan je net ook heel erg genieten van prikkels die een fijn gevoel geven zoals schoonheid, harmonie (in de natuur), kunst, enz.

Wat kan helpen?
  • Zorg dat je steeds een goede zonnebril bij je hebt
  • Doe in de auto de zonneklep naar beneden.
  • Ervaar je teveel tegenlicht tijdens een gesprek, wissel dan van plek of verduister het raam achter de gesprekspartner
  • Zet je gsm of laptop op nachtmodus en maak gebruik van een bril met blauwfilter
  • Richt jouw leefomgeving zo rustig mogelijk in, zodat je niet teveel indrukken binnen krijgt.
    • Zet niet te veel prullen neer
    • Gebruik zachte kleuren
    • Zet een mooie boeket bloemen in jouw favoriete ruimte
    • Scherm (kantoor) ruimtes af met een mooie, grote plant of kamerscherm
  • Heb je moeite met lastige beelden van een film of het nieuws? Spoel de beelden door, verzet de zender of ga even iets halen uit de ijskast.

Ontspanningstip
Een oogkussentje met lavendel op het einde van de dag doet wonderen. De zwaarte ontspant je ogen en de geur van lavendel heeft een rustgevend effect.

Horen

HSP’ers zijn bewust en onbewust heel attent op geluiden, denk maar aan het tikken van de verwarming, het druppen van een kraan, de toon waarop mensen praten… het leidt hen enorm af, zorgt voor concentratieproblemen en onrust. Naar een concert gaan kan fantastisch zijn maar nadien slaat de vermoeidheid keihard terug. Dit terwijl een fijn gesprek weer heel deugddoend werkt en mooie muziek jou sneller tot diepe ontroering kan brengen.

Wat kan helpen?
• Zorg dat je steeds oordopjes bij je hebt,
• Investeer in een kwalitatieve koptelefoon met noise cancelling,
Beiden zorgen dat omgevingsgeluiden onderdrukt worden. Het is echter aan te raden dit niet te vaak in te zetten omdat het de intolerantie aan geluid kan versterken.

Ontspanningstip
Maak afspeellijsten met fijne muziek op bijvoorbeeld Spotify of Youtube (hertz music heeft verschillende frequenties voor verschillende momenten), geniet van een geleide meditatie of ga even naar buiten en luister naar de natuur.

Ruiken

Hooggevoelige personen kunnen intens genieten van geuren, maar kunnen heel snel afknappen als iets synthetisch, te sterk of vies ruikt. Ook kunnen geuren een fijne herinnering oproepen of juist walging opwekken.

Wat kan helpen?
• Gebruik natuurlijke geuren, zoals etherische oliën
• Zet lekkere verse kruiden in potten in de keuken
• Kies voor lekker geurende producten in de badkamer
• Verlucht ruimtes dagelijks

Ontspanningstip
Zorg dat je jouw favoriete etherische olie bij je hebt of op een zakdoekje doet. Het helpt jou om tot jezelf te komen wanneer jij het nodig hebt.

Proeven

Smaakervaring is heel persoonlijk, de textuur, de versheid en de kruiding van eten kan voor reacties zorgen. Voedselallergieën en voedselintoleranties komen vaak voor bij HSP-ers, waardoor voeding jou zowel energie geeft als energie vreet.

Wat kan helpen?
• Leer luisteren naar de reacties van jouw lichaam
• Zorg voor heel veel afwisseling in jouw voeding
• Voeg jouw favoriete kruiden toe
• Eet steeds met volle aandacht, zonder multimedia!

Ontspanningstip
Maak een vast moment op de dag vrij om met volle aandacht te proeven en te genieten van een tasje van jouw favoriete thee of koffie.

Voelen

Onze huid is een van de grootste zintuiglijke organen. Hiermee voelen we pijn, temperatuurverschillen en structuren van voorwerpen. Knellende kleding, labels in kleding, harde stoffen of sieraden zorgen bij HSP-ers voor irritatie.

Wat kan helpen?
• Zachte stoffen geven een fijn gevoel op je lijf
• Zet je gezellig in de zetel met een fleece deken
• Ontspan je spieren met een bad met epsomzout
• Gebruik een kersenpittenkussen wanneer je snel koud hebt.
• Laat je eens lekker masseren
• Doe ademhalingsoefeningen

Ontspanningstip
Kom tot rust in je lijf en je hoofd met een wandeling in de natuur, een uurtje yin yoga of een sessie Access bars.

Voorkom overprikkeling!

Ontprikkelen is voor iedereen anders…Het is een zoektocht naar wat voor jou werkt. Geef dit niet op want wanneer je overprikkeling weet te voorkomen, ga je vanuit die ontspanning inzien dat hoogsensitief zijn een kracht en een talent is !

Anja Van Steen
Welzijnscoach – Access Bars Practioner bij Anyma

GRATIS Zelfhulptips bij Overprikkeling

Ontdek dé 4 peilers waarop te werken om overprikkeling tegen te gaan.
Leer van mijn verhaal dankzij gratis tips, opdrachten en inspiratie.
Liefs,

Karolien Marck

Ontvang jouw zelfhulptips