Waar komt jouw stress vandaan? 3 mogelijke oorzaken

Iedereen wil graag genieten van het leven. Ook jij, ongetwijfeld. Maar misschien kom je er niet toe. Of je weet gewoon niet meer hoe je dat kan: ontspannen, loslaten en tot rust komen. Dan heeft toxische stress je in haar greep. Maar waar komt die stress vandaan? Ontdek in deze blog 3 mogelijke oorzaken.

Ongetwijfeld word jij ook af en toe overspoeld door gevoelens van teleurstelling, frustratie en onmacht wanneer het over ontspannen en loslaten gaat. Je weet niet precies wanneer het is begonnen. Die stress. Die vage innerlijke onrust. Aan het einde van deze blog, hoop ik dat jij kan zeggen: Aha, dit is er aan de hand! En zo kan ik er wat aan doen.

Want stress is niet jouw schuld. Echt niet. Het is wél jouw verantwoordelijkheid om er wat aan te doen.
Hier komen ze dan de 3 oorzaken of bronnen van stress:

1. Externe triggers

Stress is een overlevingsreactie. Zodra jij je bedreigd voelt, neemt een stukje van je brein het over. Het reptielenbrein. Dat gaat over overleven en het zorgt ervoor dat je piekprestaties kan leveren. (zie in een andere blog)

Alleen maakt je hoofd niet het verschil tussen een man die met een mes staat te zwaaien of een klant die tegen jou staat te roepen. Allemaal even bedreigend voor ons brein.

Als jij dus veel triggers hebt in je omgeving, zorgt dat ervoor dat jij meer stressprikkels krijgt dan anderen. En zoals vaak: te veel is vaak gewoon teveel.

2. Interne triggers

Behalve triggers buiten onszelf kan je ook stress krijgen door interne triggers. Dat zijn mechanismen in onszelf die ons gewoon nog meer stress geven. Bv. als jij een echte pleaser bent en een goed oog hebt voor ‘werk’… dan zal je heel vaak werk zien, dat anderen niet zien. En je wil ervoor zorgen dat alles goed in orde is. Dus dat betekent dat je jezelf dan wat aanjaagt om het allemaal afgewerkt te krijgen. Vaak werk je daardoor meer en harder dan anderen. En hou je nog minder tijd over om te ontspannen en bij te tanken. Dit zien van werk, is een interne kwaliteit. Maar als je die niet kan ‘uit’ zetten, zal dit het aantal stressprikkels ook enorm vergroten.

Ontdek in de test hieronder of jij veel last hebt van interne triggers.

3.Verhoogde stressgevoeligheid

Behalve het aantal prikkels is er nog iets anders dat impact heeft op hoeveel stress jij ervaart: jouw stressbestendigheid/stressgevoeligheid.

Sommige mensen kunnen nu eenmaal meer hebben dan anderen. Ongeacht van het aantal stressprikkels.
Dus 2 mensen kunnen even veel stressprikkels krijgen en toch zal de één er meer last van hebben dan de ander. Gelukkig kan je ook hier wat aan doen. Je moet alleen wel eerst weten of jij extra stressgevoelig bent. Doe snel de test hieronder.

Als jij wil genieten van het leven en bruisen van energie, is het zaak om jouw stresslevel te verlagen. En dat kan je maar doen, als je weet waar jouw stress vandaan komt. Want de 3 bronnen van stress hebben een verschillende oplossing.

Gebruik de handige checklist. Ga ermee aan de slag en hervindt jouw balans. Geniet weer van het leven … en wordt de beste versie van jezelf.

Checklist

A. Hoeveel zaken van dit lijstje zijn dagelijkse kost in jouw leven? …. /10

  1. Er zijn de laatste tijd veel veranderingen geweest. Zoals bv. verhuizen, verbouwen, nieuwe baby, op het werk, enz.
  2. Je werkt in de zorg, het onderwijs of de financiële sector.
  3. Je hebt kinderen jonger dan 5 jaar.
  4. Je zit in een ongezonde relatie. (Je partner of één van je kinderen kampt met alcohol of drugs. Of er vallen thuis wel eens klappen. Of je partner of je kind heeft een diagnose van OGS/ODD, psychopathie, sociopathie, narcisme.)
  5. Ik heb recent iets ergs meegemaakt: echtscheiding, overlijden, zwaar ongeval (of getuige van), zwaar ziek familielid, enz.
  6. Ik werk veel uren zonder daarvoor betaald te worden. Of zonder compensatie.
  7. Ik heb weinig vrienden en familie.
  8. Er zijn heel veel dingen in mijn leven waarover ik geen controle heb.
  9. Er is weinig voorspelbaarheid in mijn leven. Ik weet niet wanneer en hoe ik in ‘rustiger vaarwater’ kan of ga komen.
  10. Er is veel ruzie of er zijn veel spanningen in mijn omgeving. Op het werk of privé.

B. Hoeveel zaken uit dit lijstje herken jij bij jezelf? …../ 10

  1. Als ik het niet doe, wie gaat het dan doen?
  2. Wat je zelf doet, doe je beter.
  3. Eerst de moetjes, dan de magjes. Of Pas als het werk gedaan is , kan/mag ik ontspannen.
  4. Als mijn kinderen naar bed gaan, begint mijn avond.
  5. Eerst nog even snel dit doen…
  6. U vraagt, wij draaien.
  7. Ik ben pas tevreden als de mensen rond mij gelukkig zijn of alles hebben wat ze nodig hebben.
  8. Je best is niet goed genoeg. Het zijn de resultaten die tellen.
  9. Als er iets mis loopt, ga ik snel na of ik een fout gemaakt heb. Indien dat zo is, ga ik er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ik die fout nooit meer maak.
  10. Ik help iedereen, zelfs als ze daar niet uitdrukkelijk om vragen.

C. Hoeveel zaken uit dit lijstje herken jij bij jezelf? …./10

  1. Ik ben een vrouw.
  2. Ik heb een diagnose van HSP, ASS / Autisme, AD(H)D, angststoornis, …
  3. Mijn nachten zijn gemiddeld korter dan 7 uur per nacht.
  4. Ik zeg vaak niet wat ik denk. Als ik dat wel zou doen zouden anderen wel eens kunnen schrikken. Of ik ben bang dat er dan ruzie van zou komen als ik eens echt mijn gedacht zou zeggen.
  5. Ik werk de hele tijd en heb geen (tijd voor) hobby’s.
  6. Mijn ouders hebben me streng opgevoed, met strikte regels.
  7. Wat anderen ervan vinden, is belangrijk voor mij.
  8. Ik sta reeds geruime tijd onder stress.
  9. Ik ben kritisch van aard.
  10. Ik sport amper of niet.

Hoogste score op A?
Dan heb jij erg veel last van externe triggers in je leven. Het is bijzonder belangrijk dat je het onderscheid leert maken tussen de zaken waar je wel en niet op kunt ingrijpen. De zaken waar je geen impact op hebt, kan je daar anders mee leren omgaan?

Hoogste score op B?
Jij hebt heel veel interne stress-triggers. Dat is eigenlijk heel goed nieuws! Want alles wat in jezelf zit, is helemaal binnen jouw controle. Ga aan de slag met jezelf. Ga voor persoonlijke groei. Volg een langlopende cursus of een groeitraject. Bijvoorbeeld bij KanGoe. Het Inspire Me – traject is dan op je lijf geschreven.

Hoogste score op C?
Jij bent extra stressgevoelig. Maar geen nood! Het is niet omdat je stressgevoeliger bent dan pakweg de buurvrouw… dat je daar je leven lang het slachtoffer van moet blijven. Jij moet gewoon nog beter voor jezelf leren zorgen dan voor iemand anders. Zodra je dat kan, zal de stress in je leven weer hanteerbaar worden.

Annelies De Roover
Energie transformator bij Pop-coaching bv