Wat is dat nu STRESS?!

Stress is niet meer weg te denken uit ons leven: keuzestress, vakantiestress, posttraumatische stress, examenstress enz. De term wordt ook vaak gebruikt voor angst, paniek, druk, onrust of frustratie. Wil jij weten wat stress is en hoe je er vanaf komt? Dat ontdek je in deze blog!

Stress is een reactie op een dreiging.

Dat is in een notendop de definitie van stress. Telkens we ons bedreigd voelen, treedt een mechanisme in werking dat ons beschermt. Meer nog: die stress stelt ons in staat om piekprestaties te leveren.

Stress is zo oud als de mens zelf.

Sinds de oertijd zorgt stress voor het voortbestaan van onze soort. En met succes! Want wij hebben het overleefd. En bijvoorbeeld de sabeltandtijger niet. Daar zorgt ons reptielenbrein voor. Dat stukje van onze hersenen krijgt de bovenhand op het moment dat we een dreiging waarnemen. Oorspronkelijk waren die dreigingen eenvoudig: beren en tijgers, andere holbewoners of natuurfenomenen.

Jammer genoeg maakt ons brein niet het verschil tussen een windhoos die op je afkomt of een gehaaste achterligger op de autosnelweg die met zijn lichten flitst. Tal van factoren zorgen voor meer stress dan in het leven van de gemiddelde oermens. Dat is stof voor een ander blog.

Niet alle stress is slecht, eustress doet je groeien!

Stress is dus levensnoodzakelijk, als je wil overleven. Een beetje stress is dan ook goed. Het zorgt ervoor dat je op een superdruk kruispunt, zonder kleerscheuren aan de overkant raakt. Of dat je die presentatie zo goed voorbereid dat je applaus krijgt, en je kansen op promotie vergroot. Eustress, noemen we dat. Die goede stress, eustress, doet je groeien als mens.

Distress als gevolg van overprikkeling

Maar dan is er die andere soort stress: distress. Het woord komt uit het Engels en het zegt het eigenlijk al: distress, dat is chaos, paniek, onrust, opgejaagdheid. Dat is wat wij gewoonlijk stress noemen. Je zit dan niet meer in de stretchzone maar in de stress- of paniekzone.
Je hebt zoveel stressprikkels gehad dat je boven jouw window of tolerance zit. Je bent dan overprikkeld.

Distress is toxisch

Die overlevingsreactie vraagt heel wat van je lichaam. Niet enkel van de hormoonproducerende organen. Maar ook van de rest van je lichaam. Want in stress verandert er heel wat in je lichaam. Bv. hogere bloeddruk, versnelde ademhaling en hartslag, het stilleggen van je spijsvertering, verstoorde voeding van huid en haar, enz. Allemaal dingen die op termijn erg nadelige gevolgen hebben.

Zo krijg je van veel distress sneller grijs haar, haaruitval, tinitus, slechter zicht, rimpels, maag- en darmlast, hartkloppingen, hyperventilatie, nekproblemen.. en je gaat sneller dood. Je begrijpt nu waarom we dit toxische stress noemen. Maar wat doe je eraan?

3 verrassende hulpmiddelen om van je toxische stress af te komen en overprikkeling tegen te gaan:

Chemie

Sommigen denken dat aromatherapie een soort van hocus pocus is. Dat het allemaal ingebeeld is. Dat je met een geurtje niets kan veranderen. Die mensen realiseren zich niet dat geuren moleculen zijn van chemische stoffen. En geloof me: etherische oliën zijn een heel sterk hulpmiddel om jouw brein op chemische wijze tot rust te brengen.

Deze oliën hebben zeer kleine moleculen die door de epidermis, tot de dermis (de lederhuid) doordringen. Aangezien de lederhuid rijk voorzien is van haarvaten, kunnen de oliemoleculen langs deze weg in de bloedsomloop komen. De kwaliteiten van lavendel zijn alom bekend. Maar probeer zeker ook eens olie van basilicum. De uitgelezen olie voor de gestreste manager.

Geluid

Wetenschappers hebben ontdekt dat bij gestreste mensen niet enkel andere delen van het brein actief zijn. Ook zitten je hersengolven op een andere frequentie. Je hebt in stress veel meer bêta golven dan goed is voor je. Als je het evenwicht in je hersengolven weer herstelt, volgt ontspanning vanzelf. Help je brein een handje door bv. deze playlist te beluisteren.

Beweging

Beweging is fantastisch om toxische stoffen uit je systeem te krijgen. Met name dingen zoals wandelen, fietsen, zwemmen en lopen werken op verschillende niveaus. Daar zou ik ook nog eens een blog over moeten schrijven 😉 In elk geval, maak er een dagelijkse gewoonte van om tijdens een (lunch)pauze een blokje om te wandelen. Want kleine ingrepen hebben op termijn veel meer effect dan grote veranderingen die veel te snel weer verwateren.

Nu is het aan jou!

Start vandaag nog met deze waardevolle tips en geef die distress geen kans!

Laat je verder ook inspireren door activiteiten en webinars van KanGoe om te ontprikkelen. Wie weet zit er wat voor jou bij dat werkt om te ontstressen en/of op te laden?

Annelies De Roover
Energie transformator bij Pop-coaching bv